Iman

Iman

Amal

Amal

Ilmu

Ilmu

Ikhlas

Ikhlas

Ibrah 5: Musuh Cerdik Teman Bendul

Monday, November 30, 2009


"Brilliant enemy is much better than stupid friends"-Anonymous

Pertama kali jumpa quote diatas ketika layan komen di sebuah laman blog popular.Membuatkan diri terfikir, betulkah quote ini? Logikkah apabila musuh dan teman dibandingkan sedemikian rupa? Benarkah teman yg bodoh itu lebih teruk dari musuh yg cerdik.

Teman itu kawan kita, org yg sepatut tolong kita di masa susah.tempat meluah rasa,berkongsi senang dan susah.

Musuh itu lawan.Kdg ia memudaratkan,kdg ia mengkhianati.Itu lumrah entiti seorang musuh.Tapi cuba pandang perkataan musuh darisudut positif; ia juga boleh membawa maksud pesaing-entiti yg memperjuang okjektif yg sama tapi berlainan medium.

Bilamasa musuh itu perlu penting?

Musuh itu penting bilamana ia berperanan menjadi "check & balance" kepada sesuatu entiti, x kiralah entiti itu individu,pertubuhan, parti politik atau parti memerintah sekalipun.

Lemah & bodohnya musuh menjadi cermin kepada diri.Lemah dan bodohnya parti pembangkang, menjurus kepada bendulnya parti memerintah-lantaran tiada 'check & balance" yang betul.Lihat ke Barat, bagaimana republican dan demokrat bersaing di US.Bagaimana Parti Buruh bersaing dengan Demokrat di Britain.Cuba banding Barisan dan Pakatan?

Lemah dan bodohnya diri anda bilamana anda tiada musuh yang cerdik,atau anda dikelilingi teman yg sama bodoh dengan anda.(Sebagai individu-seharusnya anda tiada musuh,maka 'musuh' tidak rasmi anda adalah teman2 rapat anda)

Lemah dan bodohnya sesuatu syarikat,bilamana tiada keinginan untuk maju,sentiasa menyalahkan orang lain sebagai punca.Mati pucuk untuk bersaing dengan musuh(pesaing). Terlalu selesa dalam kokun sendiri.Tidak berusaha untuk menjadi musuh yg cerdik kepada pesaing, tapi mempunyai minda subsidi. Itu situasi biasa di negara kita.Ingat P1 Wimax vs. Streamyx? Bila terancam baru tergesa-gesa pertingkat kualiti perkhidmatan, tawar pakej2 menarik.

Inilah ibrah kehidupan.

Terokailah Islam.Jawapannya banyak disitu.Buka minda luas-luas.Cari ibrah setiap sirah,akhlak Rasullullah dan politik Nabi.Anda akan terpegun..

Sesuatu yg selalu kita tidak perasan, rupa-rupanya menjadi titik penting dalam perkembangan hidup kita.'learning curve' anda akan terpecut dengan sendiri apabila anda dikelilingi teman hebat,musuh tangkas,guru cerdik dan masalah yg anda garap sebagai cabaran!

Anda mahu cepat maju? carilah musuh(pesaing) yang cerdik! Dan elakkan teman yg bodoh!

Wassalam.

1 comments:

mies said...

“If you know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy, for every victory gained you will suffer a defeat. If you know neither the enemy nor yourself, you will succumb in every battle.” Ultimately, you don’t need fancy tactics to help you fight. Your brain will do just fine.

March 21, 2010 at 8:10 PM

Post a Comment