Iman

Iman

Amal

Amal

Ilmu

Ilmu

Ikhlas

Ikhlas

Ibrah 4: Demi masa?

Thursday, November 26, 2009


Ibrah 4:Disiplin dalam masa..

Quote: En Salleh Hashim (CEO MGOC-PETRONAS)

“People with bad time management will never be a good manager”

*Sesi perkenalan antara newbies (aku la tu..dan kawan² baru yg lain) dan CEO.

Korang perasan tak? Setiap hari bile kite masuk pejabat, atau kite pergi sekolah atau korang masuk jamban, biasanya masa yg korang ambil biasanya lebih kurang sama. Kalau tak seratus peratus sama pon, mesti dalam jangkamasa yg sama.

Contoh: Waktu rasmi masuk pejabat adalah 8.30 pagi, korang keluar rumah 7.40 pagi setiap hari, maka, setiap hari korang akan sampai pejabat dalam ‘range’ waktu yg sama disebabkan korang keluar pada waktu yg lebih kurang setiap hari, betul tak?

Tapi kenapa ye, sesetengah orang setiap hari datang lambat? Hujan lebat la, jam teruk la, LRT sangkut la, kucing beranak la,itik demam la,tayar basikal jiran pancit la,bapak mertua kena H1N1 la,dan bermacam2 la yg lain,dua belas ribu ratus ribu (betul ke tak kiraan aku?) alasan!

Kenapa?

Kerana korang (aku termasuk sekali..) tak rasa masa itu penting? Korang rasa mesti sempat kejar waktu akhir untuk masuk pejabat.Dan korang mmg sempat. Korang akan tidak sempat hanya apabila ada hal² yg memang diluar kawalan i.e hujan lebat ekstrem sampai tak nampak jalan-semua memandu dalam mode kura-kura naik perahu,atau tiba² bayi korang cirit-birit dan alasan² yang sewaktu dengannya.

Dan kita kena sedar sebenarnya, masa itu sangat penting. Jgn pandang enteng dengan masa. Buruk padahnya. Anda bukanlah seorang yg betul2 efektif bilamana anda bukanlah seorang yg betul2 ambil berat tentang masa anda. Juga sebagai peringatan - amanah yang harus kita pikul lagi banyak dari masa yg kita ada.Sama2 fikirkan.Wassalam.

0 comments:

Post a Comment