Iman

Iman

Amal

Amal

Ilmu

Ilmu

Ikhlas

Ikhlas

Ibrah 3: Air penyambung kehidupan

Saturday, November 21, 2009

Ditengah garisan khatulistiwa di negara bernama malaysia, sekarang tengah musim hujan, dlm bahasa moden-musim monsun timur laut ( namun ianya jangan disalah tafsir dengan Monsoon Cup);musim hujan utama di Malaysia dari November ke Mac setiap tahun.



"Monsun berlaku disebabkan oleh perbezaan suhu di antara daratan dan lautan hasil daripada pemanasan sinaran matahari. Semasa musim sejuk, kawasan daratan benua menyejuk dengan lebih cepat dan menyebabkan suhu yang amat rendah di Asia Tengah. Keadaan ini menyebabkan tekanan atmosfera meningkat dan membentuk sistem tekanan tinggi (antisiklon) yang sangat kuat di Siberia. Akibatnya, udara sejuk bergerak keluar dari Siberia sebagai angin barat-laut dan seterusnya bertukar menjadi angin timur-laut apabila tiba di perairan pantai China sebelum menuju Asia Tenggara.

Dari masa ke semasa, ledakan keluar udara sejuk yang kuat (luruan monsun) ini saling bertindak dengan sistem tekanan rendah atau siklon yang terbentuk berhampiran Khatulistiwa, menghasilkan angin kencang dan laut bergelora di Laut China Selatan serta hujan lebat di pantai timur Semenanjung Malaysia dan juga di pantai barat Sarawak."-Jabatan Meteorologi

Yang aneh, walau setiap tahun monsun ini datang, tapi bukan semua negeri yg banjir teruk,seakan bergilir2, sekejap Kelantan teruk dibantai,kekadang Terengganu yg kena, Pahang pun ada gilirannya, Johor pon tak terkecuali,Kedah apetah lagi. Kesimpulannya, memang tak dapat dijangka musim hujan neh~

Kadang2 kita menyalahkan hujan, susah nak bergerak, leceh bila basah, bahaya kalau menunggang motorsikal,jalan licin,bila hujan jalan 'jam', Ah! lecehnya hujan! Tapi pernahkah kita terfikir, apa ada di sebalik hujan,apa ibrah tuhan turunkan hujan?

Ape ibrahnye?

ianya berkisar tentang air..

~Ibrah dari TAfsir Al-Azhar-Surah Al-Mukminun 18-22

Tuhan turunkan hujan dari langit.Dari tempat yg tinggi,ada masanya,ada ketikanya.tidaklah turun hujan itu saja2 tanpa tujuan.Air itu turun menimpa bumi, bumi mana yg menadah dan menahan air itu, maka suburlah bumi itu, bumi mana yg tidak menyimpan air,maka gondollah bumi itu tidak subur..airnya mengalir ke hilir tanpa dapat ditahan..

Adanya endapan air, bumi menjadi subur.apabila tanah subur,hidupan hidup tanpa ditahan, maka bertemanlah tumbuhan2 itu dengan haiwan2 kecil dari cacing tanah, ulat, cengkerik, kumbang sampai kepada burung2, binatang berkaki empat dan seterusnya manusia sendiri.

dengan akal yg dikurniakan,maka dibangunkanlah tanah itu menjadi sawah,kebun dan ladang. Makin lama, manusia pandai menyusun mana buah-buahan dan kayu-kayuan yang sesuai dengan selera, sehingga dibuat kebun2 dan diatur sebaik2nya.

Pelbagai jenis dan ragam buah-buahan dalam dunia ini, mengikut kawasan2 dan iklim masing2.ditentukan oleh Qadar atau ukuran air yg ditetapkan Tuhan.

Di tanah2 sekeliling Malaysia tumbuhlah durian,manggis,betik ,belimbing dan bermacam2 buah-buahan dan kayu-kayuan, tapi cerdiknya ciptaan tuhan, di benua2 lain, Eropah atau Tanah Arab misalnya, jenis2 buah yg lain pula yg mendominasi sesuai dengan cuaca dan suhu disana..

"Dan Kami jadikan dari air segala yang hidup"- Surah Anbiya-30

Sungguh hebat sekali ciptaan Allah..dari air yg kadang2 tidak kita hargai kerana senangnya dizaman moden ini, cuma pulas pili,terus keluar air jernih yg terkandung seribu rahsia sepanjang perjalanan dari tempat yg tinggi,melalui awan turun ke bumi,dari hulu terus ke hilir, mengalir ke rumah2 kita, tanpa kita sedari..

Hebatnya Allah!

0 comments:

Post a Comment