Iman

Iman

Amal

Amal

Ilmu

Ilmu

Ikhlas

Ikhlas

Ibrah 41: Hadiah Dari Ramadan

Friday, October 1, 2010

Hari ini 22 Shawal bersamaan dengan 1 Oktober.


Ramadan sudah pergi meninggalkan kita. Sudah hampir sebulan ramadan pergi meninggalkan kita, ramadan yang datangnya setahun hanya sekali, hanya akan tiba satu tahun lagi, itupun jika nyawa masih disambung, dada masih bernafas.

Sahabat-sahabat nabi menangis bila mengenangkan ramadan akan berlalu pergi, kerana perginya tidak akan kembali lagi, harus menunggu setahun lagi. Aura ramadan bukan calang-calang, yang jahat jadi baik, yang nakal jadi alim, yang liat ke masjid pun jadi rajin ke masjid bila masuk ramadan. Hebatnya Allah, dijadikannya satu bulan dalam setahun yang suasananya tidak sama dibandingkan dengan 11 bulan yang lain, bulan yang semua orang tidak 'jadi' dirinya sendiri. Semua berlumba-lumba untuk berubah.Menjadi baik!

Kita bukan sahaja sedih dengan pemergian ramadan, tapi kita perlu lebih sedih lagi jika tiada apa-apa yang kita 'bawa pulang' dari bulan yang mulia ini. Kita sibuk menghitung bilakah Syawal tiba sedangkan ramadan baru mencecah pertengahan bulan.

Cuba kita hitung, apa yang kita dapat dari ramadan 2010 ini, yang kita dapat jadikan amalan yang istiqamah dibulan-bulan lain, bilamana kita mampu solat berjemaah setiap isyak di malam-malam ramadan, mampukah kita teruskan solat berjemaah itu dibulan-bulan lain,

Bilamana kita mampu untuk bangun bersahur, mampukah kita untuk bangun bersolat malam dibulan-bulan lain.

Bilamana kita mampu untuk istiqamah membaca alquran setiap hari di bulan rmaadan, adakah kita mampu untuk mengekalkan amalan2 itu dibulan-bulan lain.

Bila tuhan sudah kurniakan satu bulan untuk kita 'berubah' , adakah kita benar-benar mengerti 'ibrah' ramadan itu, dan membawa pulang sesuatu untuk kita sama-sama perbaiki diri.

Iman kita selalu turun naik, tapi ramadan adalah satu bulan yang rata-rata semua orang naik imannya,kuat amalannya,tidak jahat nafsunya.Terkawal perbuatannya.

Sekarang kita sudah kembali ke 'mode' kehidupan yang biasa.Sibuk dengan urusan kerja, sibuk dengan urusan keluarga dan juga sibuk dengan urusan jemaah.Yang gila kerja terus gila kerja, yang gila bini terus gila bini dan yang masih sayangkan jemaah, terus membakar diri, berkorban demi jemaah- Alhamdulillah, semoga majoriti kita tergolong dalam golongan ini.

Sebagai muslim,kita dituntut untuk memperbaiki diri sentiasa. Apa yang kita bawa pulang dari ramadan 2010? Ada anda pernah fikir?

Adakah anda sedih?

Wassalam

0 comments:

Post a Comment