Iman

Iman

Amal

Amal

Ilmu

Ilmu

Ikhlas

Ikhlas

Ibrah 40 : Jiwa Hamba atau Jiwa Merdeka?

Monday, August 30, 2010

Apa anda mengerti tentang merdeka?
Apa anda rasa diri anda sudah merdeka?

Jiwa itu ada dua macam, satu jiwa merdeka, yang satu lagi jiwa hamba.
Jiwa anda itu jiwa merdeka yakni berjiwa tuan atau berjiwa hamba? Dikuasai tanpa sedar atau anda menguasai jiwa anda?

Setiap hari kita disogok dengan pelbagai agenda-agenda tersorok.TV digunakan secara total untuk membutakan pemikiran masyarakat, membentuk masyarakat berfikir mengikut apa yang mereka hendak masyarakat fikir. Mereka didik nafsu rakyat supaya gilakan hiburan sampai sudah lupa tentang apa tujuan hidup didunia.



Mereka didik supaya anda berfikir seperti seorang hamba. Mudah menerima segala arahan. Mudah terikut dengan segala dakyah-dakyah mereka.Berfikir mengikut acuan yang mereka bentuk.

Mereka bentuk cara masyarakat berfikir supaya mencari penyelesaian apa-apa masalah dengan apacara sekalipun tapi jangan sekali-kali dari Islam.

Hudud jelas terbentang tapi dalam isu zina dan buang bayi, bermacam-macam cadangan diajukan; pusat kutipan bayi, rumah perlindungan bayi, bank dna, subjek seks disekolah, kondom percuma, sekolah untuk remaja hamil dan seribu macam cadangan yang semuanya bukan menjurus untuk mengubati punca masalah. Semua cadangan itu semacam menampal luka dengan plaster, bukan bertindak menyembuh dari dalam semacam antibiotik.

Itu cara masyarakat berfikir dikala ini. Bukan sebarangan orang, pak menteri pun begitu cara fikirnya.

Dadah dan arak berleluasa sampai tidak terkawal. Sudah 53 tahun merdeka tapi masih lagi ketinggalan dikala negara serantau melonjak ke puncak. Ya, memang sudah banyak kemajuan jika dibanding zaman sebelum merdeka.Tapi jika kekayaan negara diurus secara lebih baik, nescaya kita sudah mampu bersaing dengan jiran cilik yang kelihatan sangat jauh kedepan.

Kita mampu sebenarnya.Tapi rasuah dan tamak itu melambatkan dan merugikan negara.

Tapi jika semua sudah berjiwa hamba, menurut bak lembu dicucuk hidung, maka kita akan terus kekal dengan status-quo yang ada sekarang.Kita perlu berpegang pada Islam untuk kita maju.Kita perlu merdekakan diri dari propaganda penjajah yang menjajah minda rakyat.

Perkara yang paling menakutkan mereka adalah apabila anda berjaya menguasai diri anda, menguasai jiwa anda.

Sebab?

Mereka tahu jika anda berjiwa merdeka,berjiwa tuan, maka anda akan ada kemahuan dan kebolehan untuk membebaskan jiwa-jiwa lain yang sedang terperangkap dalam sistem propaganda mereka.

Orang berjiwa tuan mampu tahu yang mana benar yang mana batil, mampu membezakan yang mana agenda tersembunyi dan yang mana jalan menuju tuhan. Tahu mengemudi diri kearah kebenaran tanpa menghirau cercaan orang. Yakin akan halatuju diri sendiri. Yakin bahawa Islam itu jawapan akan semua masalah.Yakin walau susah untuk menegakkan islam, tapi itu satu-satunya jalan yang ada.

Itu semua bermula dengan pilihan anda, jika anda memilih untuk terus berjiwa hamba, maka anda teruskan sampai satu masa anda dapat 'seru' untuk berubah.Anda yang rugi jika lambat berubah.

Anda juga punya pilihan untuk memilih menjadi manusia berjiwa merdeka, berjiwa tuan.Manusia yang sentiasa bermanfaat untuk manusia lain. Walau dalam apa posisi sekalipun.Anda tetap ada peranan dalam masyarakat.

Merdekakan jiwa anda, nescaya diri anda merdeka.
Selamat Hari Merdeka! Jangan lupa kibar Jalur Gemilang!

Wassalam

0 comments:

Post a Comment