Iman

Iman

Amal

Amal

Ilmu

Ilmu

Ikhlas

Ikhlas

Ibrah 39: Senyum Itu Sedekah

Wednesday, August 25, 2010

Ada satu petikan cerita untuk dikongsi:
"A little girl smiled at a sad stranger joyously, that smile caused the man to feel better.In that good mood, he remembered not thanking his best friends who helped him.He immediately wrote a SMS and sent it.

This thank caued his friends to become so merry that he gave a big sum of tip to the waitress who worked in the restaurant he had his meal at noon.

That was the 1st time the waitress received such a big sum of tip.While she was going home in the evening,she left some of the money to the hat of the beggar sitting in the street corner.

The man, who was not eaten even a bite of food for two days,was so grateful, filling his stomach days later , so cheerful that he took into his arms the little dog which was trembling under eaves.

The dog was happy that it was rid of the night's cold.It ran here and there in the warm room.After midnight, the apartmet was covered by smoke while all the tenants are sleeping.

That little dog,began to barking so loudly that all residents woke up and escaped from the fire.They were all saved."

Semua ini adalah kuasa secebis senyuman, yang tidak ada bayaran pun!

Semudah-mudah sedekah adalah senyuman.

Jika kita tak berharta untuk bersedekah, pastikan kita mampu untuk senyum selalu. Baik untuk orang lain , juga baik untuk diri sendiri.Senyum juga cara yang paling mudah untuk membentuk tenaga positif dalam tubuh anda.

Pepatah Inggeris ada menyebut;

" I smile not because i am happy, but I am happy because I smile"

Tapi, jika anda kurang mampu menguasai diri sendiri terutama bila jiwa bergelora, emosional, kurang keyakinan diri, kita selalu merasakan amat payah untuk senyum dengan ikhlas, orang lain selalu dapat merasakan 'kepahitan' atau 'tawar'nya senyum kita itu.

Sebab? Senyum itu datang dari hati. Mana mungkin senyum yang manis itu datang dari hati yang bergelora dengan masalah.

Tapi, jika anda menguasai diri anda, hati dan akal anda, maka sebesar mana masalah, bisa dikawal. Kerana masalah itu cabaran untuk diselesaikan. Dan semua masalah ada jawapan. Tidak perlu berserabut dan menghadiahkan senyum yang 'tawar' pada orang lain.

Fakta sains mengatakan ekspresi otot-otot muka adalah berkait dengan hati dan perasaan.

Sebab itu orang yang hatinya bersih nampak seolah-olah bercahaya.
Sebab itu orang yang gembira hatinya senyumnya nampak amat manis.
Sebab itu jugalah, orang yang sedih hatinya, nampak dibuat-buat senyumnya tika cuba menyembunyikan gundah dihati.

Jika anda banyak memerhati perilaku manusia, lama-kelamaan anda akan mahir membaca gerak muka manusia. Sekilas ikan di air, sudah tahu yang mana jantan betina. Yang mana sedih dan yang mana suka-hati.

Tahukah anda pelabuaran yang paling rendah modalnya tapi yang paling tinggi keuntungannya?

Bukan melabur dalam emas permata mahupun Public Mutual , tapi cukup mudah.

-Senyum-

Senyum membawa kasih sayang,membawa ikatan dalam perhubungan, dan ia selalu berkekalan.Kita lebih tertarik untuk mendekati orang yang murah senyuman dari selalu masam mencuka. Orang yang murah senyuman selalu ditafsir sebagai orang yang mudah didekati, mudah berbicara dan senang pekertinya, sedangkan orang yang kedekut senyum selalu ditafsir sebagai orang yang rumit, sukar difahami dan didekati mahupun diajak bercakap.

Kanak-kanak senyum dan ketawa hampir 400 kali secara purata sedangkan orang dewasa senyum atau ketawa kurang dari 15 kali sehari. Sebab itu kanak-kanak wajahnya bercahaya dan amat menarik untuk didekati. Kita? Kusam mukanya sebab kurang senyum dan ceriakan diri.

Senyumlah.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment