Iman

Iman

Amal

Amal

Ilmu

Ilmu

Ikhlas

Ikhlas

Ibrah 25: Lokasi, Lokasi & Lokasi

Saturday, April 3, 2010



Sangat rimas bila ada sebahagian golongan sibuk mempersoal tempat dan ketika berbanding isi dan nilai.Sangat sibuk membuat analisis dan taa'kulan sendiri tentang tempat anda berjuang dan tempat mereka berjuang.Seakan itu agenda yang paling penting, sedangkan ramai lagi sahabat-sahabat yg tercicir belum dihulur bantuan.

Mereka lemas dlm dunia pekerjaan,dunia rumahtangga.Hulurkan tangan kepada mereka dahulu, mereka lebih memerlukan.Berbanding mengatur perbualan bertajuk sedemikian.

Kita yang berada dalam sampan Pandan, sampan Paka, sampan Kemaman, sampan Bintulu mahupun sampan Tronoh biarkan dahulu.Usah periksa sampan kami bagus atau tidak, hulurkan dulu tangan anda kepada sahabat-sahabat yang sedang lemas itu.Mereka sedang terkial-kial, mereka masih tidak mahu berpaut pada mana-mana sampan.Yang pastinya, mereka perlukan pertolongan.

'Sampan' mana anda berada, itu tidak terlalu penting.
Apa yang penting, anda kena sama-sama mendayung sampan itu melawan arus dan tidak tenggelam.

Usah peduli sampan mana mereka mereka ini menetap dan mendayung.Setiap 'sampan'ada kebaikan dan keburukan masing-masing.Ada ujian dan cabaran tersendiri.Itu sudah pasti.

Usah pandai-pandai membuat andaian 'sampan' kami sudah kuat, maka kami kena turun dan cari sampan yang lemah.Entah-entah ditengah perjalanan mencari sampan yang lemah, kami dulu yang lemas.Anda mahu bertanggungjawab?

Usah sibuk mencerca dan mengomen 'sampan' orang, kerana mungkin 'sampan' anda yang karam dulu.

Sibuklah mencari jalan agar sama-sama kita merekrut lebih ramai orang untuk berjuang.Sibuklah memeras otak mencari jalan untuk menyebarluaskan Islam.Kasihanilah sang murabitun yang bertungkus lumus berjuang sedangkan ganjaran tidaklah seberapa.Jangan anda sakiti hati mereka dengan mengomen 'sampan' mereka.

Kerana 'sampan' kita itu pun bukan sempurna sangat.

Bila orang Paka itu tak perasan bahawa mereka 'Pekak' kepada seruan jemaah.
Mereka buat tidak tahu saja seruan-seruan supaya keluar berjuang.Buat endah-tak endah saja akan laungan rakan seperjuangan.

Bila orang Kemaman itu tak perasan bahawa mereka itu 'Komang Sepana'.
Anda cuma melopong jadi sang pemerhati.Sedangkan anda mampu berbuat,merancang dan bertindak.Anda rasa diri anda memang 'komang' sampai anda tak cuba untuk berbuat apa-apa pun.Anda inferior akan diri sendiri.

Bila orang Pandan itu tak sedar mereka sedang jadi 'Pondan'.
Anda lesu akan seruan jihad,anda tidak berjuang sepenuh hati, anda rasa kecut dengan segala cabaran.Anda kalah dengan keperluan kareer anda.

Bila orang Bintulu itu tak perasan bahawa mereka sedang Kelu.
Anda tidak ambil pusing dan anda tidak ambil tahu.Anda cuma kelu jadi pemerhati.Anda punya potensi tapi anda rasa anda tak mampu.

Dan bila orang Tronoh itu tidak senonoh.
Anda berada ditempat ideal,cabaran anda cuma ruang lingkup anda.Malah anda tidak di'usik' dengan cabaran duniawi yang lain pun.Itupun anda tidak 'senonoh' dengan ajakan untuk keluar berjuang.

Tapi bila..


Orang² Paka itu jadi orang yang 'peka', maka hebat dan gahlah kawasan Paka.

Orang² Pandan itu jadi mewangi menyebar syiar islam semacam daun pandan wangi menyebar baunya, sejahteralah masyarakat Pandan.

Orang² Kemaman itu itu 'kemam' islam itu rapat-rapat dan erat-erat.Suburlah Islam di Kemaman.

Orang² Bintulu bertalu-talu menyampai dan meyebar Islam.Nescaya satu hari Bintulu itu akan gah dengan Islam.

Sebab Islam itu semacam roda, sekejap di atas, sekejap dibawah.Kita tak tahu bila roda itu akan berputar lagi, cuma yang kita perlu tahu, kerja kita tak akan pernah habis, tenaga kita tak boleh berhenti untuk dicurahkan, duit kita jangan sebarang-barang diperhabiskan.Kerana kerja belum habis!

Bila Islam di bawah, kita kena tetap menyokong dan mendokong.Walau semua segan mendekati,walau semua tak yakin akan Islam.Ujian dikala kalah sangat perit.Seakan seluruh dunia menentang apa yanganda bawa.Seakan anda sedang berenang melawan arus.Sukar sekali.

Bila Islam diatas, kita mesti lebih tetap menyokong dan mendokong, dikala orang berbondong-bondong menyokong perjuangan.Dikala itu, semua orang mengaku dirinya ahli perjuangan.Anda kena tetap utuh.Anda kena tetap teguh.Ujian dikala menang lebih mencabar dikala kalah.Juga amat sukar.

Kesimpulan,Jika Islam diatas mahupun Islam dibawah.Islam menang atau Islam belum menang, ujian tetap akan ada.Anda tetap kena utuh dan teguh.

Yang penting,bina ukhwah anda,bina fikrah anda kerana bila anda diuji..Anda takkan mudah menyerah!

Wassalam

1 comments:

diranashim said...

xtau mana nk cari sampan kat kenyir ni~
huhue~masa terlalu byk terluang tnpa apa2..

April 5, 2010 at 1:54 PM

Post a Comment