Iman

Iman

Amal

Amal

Ilmu

Ilmu

Ikhlas

Ikhlas

Ibrah 24: Berjuang dalam Faham

Wednesday, March 31, 2010



Kenapa anda sibuk-sibuk memperjuangkan Islam?

a)Sebab anda mahu masuk syurga.Sebab anda tak yakin boleh tahan azab neraka.

b)Sebab anda yakin dengan Islam.Anda rasa Islam ini hebat dan semua orang patut rasa apa yang anda rasa.Indah bukan?

c)Sebab anda rasa inilah tujuan anda hidup didunia.

d)Sebab rasa berdosa membiarkan orang lain terkontang kanting pergi berjuang sedangkan anda bersenang-senang.

Walau apa jawapan anda,marilah berjuang atas kefahaman.Sekali-kali bukan ikutan.Faham betul-betul apa itu Islam,Iman dan Ihsan.Faham dan hadamilah kenapa Rasullullah bersungguh-sungguh sangat memperjuangkan Islam.

Nescaya, bila anda faham, anda sudah tidak perlu motivasi dari orang lain, anda sendiri yang akan jadi motivator untuk yang lain.Indah bukan?

****

Walau sudah berkali-kali, tapi suka diulang biar beribu kali, kerana putaran sejarah menulis bahawa manusia [tidak termasuk org berjuang, tp anda termasuk dalam golongan berjuangkah?] ini gila wanita,harta dan takhta.


Suka diperingatkan kepada sahabat-sahabat yg gila kerja dan gila kareer. Kerja dan kareer anda itu sgt penting, tapi Islam ini lebih penting utnuk ditegakkan.

Anda kerja bagai orang gila, tapi jika sampai masanya,jika ditakdirkan anda bukan lah yg layak berada disitu,adakah syarikat itu akan gila-gila mempertahankan anda? Tidak bukan?

Suka diperingatkan kepada sahabat-sahabat yg terlalu utamakan isteri dan anak.Isteri dan anak anda itu sangat penting, tapi Islam ini lebih penting untuk dipertahankan.

Nanti bila anda jadi mayat,anak isteri anda tidak akan ikut sekali walau seutuh mana kasih sayang anda.Ingat,sendirian juga di alam mayat.

Suka diperingatkan kepada sahabat-sahabat yang tidak yakin akan rezeki jika turun ke medan. Ya, rezeki itu memang penting,tapi rezeki itu hak Allah, utamakan hak Allah, nescaya nanti Allah akan membalasnya kepada anda.

Jika bab rezeki masih mengharap pada manusia.Anda kena perbetulkan iman dan akidah anda.Kalau soal iman dan akidah belum jelas dan terang, soal perjuangan ini bukanlah tahap anda.

Anda baru nak bertatih sedangkan orang lain sudah bermarathon.Rezeki itu bukan ditangan manusia.Allah jua yang menentukan.

Suka diperingatkan kepada isteri-isteri yang obses-nak-mati kepada suami dan anak anda. Ya, cinta anda itu memang suci, tapi jika anda mencintai suami anda bukan kerana Allah, nanti bila ujian rumahtangga melanda, andalah orang yg paling hancur hatinya atas muka bumi.Cintailah suami itu kerana Allah.

Maka,nikmat Tuhan yang mana engkau telah dustakan?

Jangan leka.Jangan sesekali terpedaya.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment