Iman

Iman

Amal

Amal

Ilmu

Ilmu

Ikhlas

Ikhlas

Ibrah 22: Azan Yang Penuh Hikmah

Saturday, March 13, 2010


Azan bermula dengan Allah dan diakhiri dengan Allah jua.

Anda mendengar kalimah mulia ini berkali-kali dalam sehari.Berulang-ulang dari anda baru keluar dari rahim ibu anda sehinggalah saat anda mahu dimasukkan kedalam liang lahad.Berulang-ulang sehingga anda sudah masak dan sudah hafal urutan 'lirik'nya.

Azan adalah salah satu ciri kehebatan Islam. Biar beribu bahasa dan bangsa didunia ini, tapi kalimah dan sebutan azan tetap satu.Ini salah satu ciri kebersamaan umat Islam.

Cuba anda ambil satu frasa universal- 'I Love U' sebagai contoh, walau isi dan maksudnya sama seluruh dunia, tetapi ia berubah mengikut bahasa dan bangsa.Menunjukkan setiap bahasa dan bangsa ada caranya tersendiri untuk menyampaikan maksud 'I Love U' tersebut.

Berbeza sekali dengan azan.Universal dan dalam kelas tersendiri.Utuh walau sudah beribu tahun.Tiada perubahan sedikitpun seruannya sejak zaman Rasullullah.Tiada terhakis dengan zaman walau Islam dibawah mahupun diatas.

Anda tahu hikmahnya?

Azan itu bermula kalimah Allah dan berakhir dengan kalimah Allah.Menunjukkan kehidupan kita ini berpusat kepada Allah yang Maha Mencipta kita semua.Kehidupan kita bermula dicipta Allah dan akhir nanti akan dimatikan Allah.Kita bukan dicipta semata-mata untuk diri kita sendiri.Ada sebab kita dicipta dan dilahirkan.

Azan memperingatkan kita tentang kalimah syahadat kita- Akujanji dan ikrar kita bahawa 'Tiada Tuhan selain Allah' dan 'Nabi Muhammad Pesuruh Allah'.Berkali-kali (2 kali ulang) diingatkan supaya jangan sekali-kali kita syirik dan kufur, nanti neraka padahnya.

Kalimah 'Marilah mengerjakan solat' lebih dahulu disebut dari 'Marilah menuju kejayaan'. Dinisbahkan bahawasanya solat itu lebih penting kerana ia sendi dan tiang.Lebih penting dari sibuk mengejar kejayaan didunia mahupun akhirat.Solat itu lah amalan yang pertama sekali akan dinilai dan dihitung.Rosak solat anda- rosak berkulat segala amalan lain.Juga sebagai nisbah mengejar akhirat itu lebih utama dari mengejar dunia.

Azan dimulakan dengan membesarkan Allah dan diakhiri dengan penegasan tiada tuhan lain selain Allah.

Dengan peringatan berulang-ulang sehari-hari ini,Jika anda sudah hidup 25 tahun, maka selama itulah anda diperingat kan sehari-hari.Jika anda masih belum mahu mengerti, wajarlah anda digolongkan dalam golongan si bendul.

Kalau anda baru perasan semua hikmah-hikmah ini, bersyukurlah dan sujudlah kepada Tuhan.Mungkin ini satu titik mula atau 'wake-up call' yang anda bukan lagi si bendul.Anda sudah mula mahu buka minda anda,mengorak langkah mengota apa yang dikata.Masuklah dalam barisan-barisan pejuang-pejuang Islam.

Itulah sebaik-tempat bagi orang yg bukan bendul.

Marilah menginfak diri,keluarga dan harta anda dalam perjuangan menegakkan Islam.
Teruskan berfikir sambil tambahkan zikir.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment