Iman

Iman

Amal

Amal

Ilmu

Ilmu

Ikhlas

Ikhlas

Ibrah 23: Fardhu Ain Fardu Kifayah

Sunday, March 21, 2010



Kita berada dizaman orang sudah tidak pentingkan agama.Agama hanyalah ritual, bukan sistem dalam kehidupan.Agama hanya diguna ditempat-tempat tertentu saja.Mahu kahwin baru terhegeh kenal agama.

Manusia sudah tidak bisa membezakan Fardhu ain dan Fardhu Kifayah lagi.Orang sudah tidak peduli yg Ain itu wajib ,Kifayah itu itu untuk direbut,siapa cepat dia dapat.Lagi banyak pahala.

Manusia sudah tidak peduli itu semua, fardu kifayah dilupa terus, fardu ain pun entah tau atau tidak.Ramai cemerlang bila diuji dalam peperiksaan. Tapi terus lupa bila masa untuk diamal.

Fardu Ain itu semacam makan bila lapar.Semua orang lapar dan semua orang akan makan bila lapar.Makan itu wajib jika tidak akan jadi mudarat.Tak perlu mewakilkan orain lain untuk makan bila diri sedang kebulur, bukankah kita sendiri yg akan makan?

Sebab itu dalam soal-soal fardu ain, usah mengharap orang untuk ingatkan anda, anda patut bertanggungjawab atas diri anda sendiri.

Fardu kifayah itu semacam memasang ubat nyamuk dalam sebuah bilik yg penuh dengan nyamuk.Tak perlu semua orang pasang ubat nyamuk setiap seorang, nanti lemas dengan asap nyamuk, memadai diwakilkan seorang untuk memasang ubat nyamuk.Baru kena dan sesuai.

Itu hal yang boleh dilihat.Perihal makan semua orang tahu.Perihal ubat nyamuk juga semua orang tahu.

Tapi kenapa soal-soal agama, kebanyakan orang buat-buat tidak tahu? Masakan anda lupa rukun iman dan rukun islam itu fardu ain? Solat,Puasa,Zakat ,Haji dan lain-lain yang bersangkutan itu perintah Tuhan? Kenapa anda buat tidak tahu.

Kadang-kadang, yang fardu kifayah itu,juga boleh berubah menjadi wajib mengikut keadaan. Diwaktu peperangan besar misalnya.Anda wajib turun ke medan untuk mempertahan negara bilamana askar-askar bergaji sudah tidak cukup anggota dan bilangan. Maka tanggungjawab itu jatuh ke bahu anda.

Lain contoh: Anda tidur di rumah yang amat besar dan ramai orang dan berbilik-bilik dan banyak nyamuk.Takkan anda sanggup mewakilkan seorang kawan sahaja untuk pasang begitu banyak ubat nyamuk? Kasihanilah kawan anda, dia juga mahu berehat.Bukankah senang jika anda berpakat beramai-ramai dan memudahkan kerja.Seorang beli ubat nyamuk, seorang tukang pegang mancis, dan yang lain tukang pasang.Wah, bukankah cepat siap,cepat tidurnya.

Maka, begitu juga halnya dengan kerja-kerja islam ini.Anda jangan jadi pemerhati sahaja. Bantulah sahabat-sahabat yang sedang berusaha 'pasang ubat nyamuk' untuk umat ini.Usah tunggu dan perhati sahaja. Tolonglah dia 'pasang ubat nyamuk' di tempat anda.

Bukankah dunia sekarang ini penuh dengan nyamuk? Anggaplah undang-undang isla m itu sebagai kelambu.Kelambu tidak bisa dipasang seorang diri. Bantulah mereka untuk membantu anda.

Maka nantinya, dapatlah kita berteduh semalam dua dari serangan nyamuk.Bukankah itu sunguh menyelesakan?

Ada 3 watak penting yang anda boleh pilih.

1- Tukang pasang kelambu
2- Tukang tengok orang pasang kelambu
3- Tukang bakar kelambu


Itu semua analogi.

Anda bayangkan kelambu dan ubat nyamuk itu Islam; dan nyamuk itu Syaitan,Yahudi,propaganda Yahudi,Orientalis,Pemerintah (yang berpaling dari Islam dan berusaha untuk menjatuhkan orang yg memperjuangkannya- anda tahu siapa bukan?) dan sewaktu dengan sekalian golongan ini.

Sekarang, pilih watak anda;

1- Tukang pasang kelambu

Orang yang sibuk-sibuk untuk menaikkan dan memperjuangkan Islam demi kebaikan orang lain dan masyarakat.

2- Tukang tengok orang pasang kelambu

Orang- orang yg bendul, tahu tapi sama sekali tidak mahu.Mengerti tapi tidak proaktif.Tahu tapi buat-buat tidak tahu.Tepuk dada tanya Iman.Banyak sumber untuk menyumbang, tapi malas,tak yakin diri,terlalu rendah diri,takut hilang rezeki dan 13850 juta alasan yang tak terfikir dek akal.

3- Tukang bakar kelambu

Pengkhianat agama.

******


Kebanyakan kita rasa kita adalah salah seorang tukang pasang kelambu tersebut.Bersyukurlah jika anda memang betul-betul salah seorang dari sang pemasang kelambu dan ubat nyamuk tersebut. Betul-betul di medan untuk memperjuangkan agama mulia ini.

Tapi, sedarlah dari mimpi cepat-cepat, jika anda rasa anda sudah banyak berbuat amal dan sekarang masa untuk anda jadi pemerhati sahaja.Kerana kerja ini tidak akan pernah habis selagi mana masih ada manusia atas mukabumi ini.

Anda cuma layak untuk berhenti sekejap, berhenti untuk melepas lelah.Tapi jangan lebih dari itu.

Lagi malang, jika anda dari dulu sampai sekarang cuma sekadar pemerhati.Tiada sumbangan dan tiada nilai.

Paling celaka.Jika anda termasuk dalam golongan tukang bakar kelambu yakni pengkhianat agama. Bertaubatlah!

Apa yang anda pilih untuk jadi dengan apa yang anda sedang buat itu satu hal yang sangat berbeza.Pilihlah dan buatlah.Walau apa jua profession anda,percayalah, ruang untuk menyumbang itu tidak pernah tertutup.

Mungkin anda kabur dan tidak nampak, maka usahalah untuk mencari.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment