Iman

Iman

Amal

Amal

Ilmu

Ilmu

Ikhlas

Ikhlas

Ibrah 12:Cerdik,Pandai,Bijaksana - Apa Beza?

Saturday, January 9, 2010


Orang yang pandai belum tentu cerdik, jauh lagi dari bijaksana.Seseorang akan menjadi pandai jika dia banyak belajar.Semakin banyak dia belajar semakin pandai dia.

Cerdik pula akan datang hasil interaksi seseorang dengan alam. Ia dipanggil pengalaman. Semakin banyak pengalaman seseorang itu semakin cerdik dia.

Bijaksana itu yg paling susah, kerana anda perlu gabungan cerdik dan pandai barulah anda layak digelar orang bijaksana.Bijaksana boleh jadi 'Fathonah', juga disebut barat 'Man of Wisdom' atau 'Wiseman'. Sifat wajib bagi seseorang rasul adalah 'fathonah'. Rasul bukan sahaja perlu pandai,cerdik tapi wajib bijaksana.

Cuba anda perhati sekeliling, ramai disekeliling anda itu pandai tapi tidak cerdik. Pandai dalam akademik.Tapi tidak cerdik dalam menganalisa sesuatu masalah hidup.

Sebab itu, ada orang yang pandai kerana tinggi pengajiannya tetapi tidak cerdik. Walaupun pandai tetapi tetap kena tipu, tetapi tidak mahir mengurus rumah tangga, perniagaan dan sebagainya. Ada orang yang darjah enam pun tak lulus, tetapi oleh kerana banyak pengalamannya dia menjadi cerdik di dalam menyelesaikan segala permasalahan hidup. Kadang kala, orang seperti ini lebih menonjol dari orang yang pandai.

Setinggi-tinggi kebijaksanaan ialah apabila kebijaksanaan itu dipimpin oleh Allah,contoh terbaik adalah Nabi Muhammad S.A.W. Bijak Nabi bukan sebarang bijak, bijak baginda bijak terpimpin.Kerana itu baginda sangat hebat.

Nabi muhammad s.a.w pernah bersabda: ”Orang yang bijaksana ialah orang yang banyak mengingati mati”.

Apa kaitan bijaksana dengan mati?

Bilamana orang yang banyak mengingati mati tentu takut untuk menghadapinya tanpa bekalan yang mencukupi.

Bilamana orang yang banyak mengingati mati akan sentiasa terdorong untuk beramal dan membuat kebaikan dan sentiasa beringat bahawa mati itu tiada tarikhnya.

Bilamana orang yang banyak mengingati mati merasa takut untuk membuat dosa dan maksiat, dibimbanginya mati dalam keadaan berbuat maksiat.

Natijahnya syurga wahai sahabat!

Cuba anda muhasabah diri anda yg kerdil itu? Anda hebat dalam akademik bukan? Anda golongan elit bukan? Sedari kecil anda sentiasa di sekolah elit,bergaul dengan orang elit, sekolah tadika pun; tadika elit barangkali.

Keputusan PMR anda bukan calang2. SPM bukan sebarang.Tak cukup jari 'A' nak dibilang.Tapi itu akademik kawan2.

Tuhan tidak pernah menilai 'hebat' anda sebagai tiket ke syurga. Anda mungkin pandai tapi belum cukup pandai bila anda rasa semua yang anda dapat itu adalah hasil dari kehebatan diri
anda.

Anda mungkin pandai tapi belum cukup cerdik bila anda sedar semua itu nikmat dari Allah tapi anda belum buat apa-apa untuk membalas semua kurniaan Allah itu. Anda mungkin pandai tapi belum cukup bijaksana bila anda mula berfikir tempat anda sesudah mati?

Dan anda memang benar2 bijaksana, Bilamana anda sudah mula merangka untuk berjuang menegakkan Islam yg hebat dan mulia ini di penjuru2 anda berada. Anda sudah mula tahu bahawa anda adalah khalifah di muka bumi ini,bilamana anda sudah mula belajar dari universiti kehidupan.Bilamana anda sudah mengerti bahawa Islam itu tempatnya diatas, bukan dibawah seperti sekarang. Untuk menaikkan Islam keatas, tanggungjawab siapa lagi kalau bukan anda?

*****

Kehadiran anda di bumi ini bukanlah sekadar untuk mendapat 5A dlm UPSR,9A dlm PMR, 20 A dalam SPM dan 4.00 CGPA di universiti.

Cari kerja hebat-hebat,Pilih isteri cantik-cantik,Beli kereta besar-besar,Simpan duit banyak-banyak,Bina rumah mewah-mewah,Buat anak ramai-ramai. Hidup-sampai-tua-mati-masuk-keranda. Inikah skrip hidup anda?

Tidak sahabat2.Bukan ini maksud kita dikirim di muka bumi. Jawapan mungkin tiada disini,tapi untuk sama-sama kita fikirkan.

Apa tujuan tuhan lahirkan kita di dunia?
Apa tujuan tuhan lahirkan kita di dunia?
Apa tujuan tuhan lahirkan kita di dunia?

Seorang tukang sapu yang tidak pernah tinggal solat sudah tentu lebih bijaksana berbanding seorang CEO yang tidak solat!

Sudah cerdikkah anda?

Wassalam

7 comments:

mujahidmuda said...

Hebat juga tulisan abg zeman....teruskan menulis~

January 11, 2010 at 12:34 PM
mies said...

Teringat akan lagu Mawi,Kian.One of the lyric 'Apakah yang dikejar dalam hidupmu, berkali ku kata padamu kita singgah di dunia sementara, penuh tipu daya~~'

March 21, 2010 at 7:39 PM
Ruse Sulaiman said...

saya sedang mencari sesuatu untuk diluahkan dalam blog saya, dan jumpa di sini. saya telah masukkan link entri ini di dalam entri saya. terima kasih di atas tulisan yang menarik ini.

December 18, 2011 at 2:01 AM
MKAH blog sempoi said...

Dalam Ranjau Kehidupan Kita Perlu Berfikir Hingga Ke Tapak Kaki Kita .

June 2, 2018 at 4:03 PM
Unknown said...

Terbaik Abg Zeman.... Terima kasih di atas tulisan yang menyentuh Hari ini

November 29, 2020 at 9:44 PM
Unknown said...

Hari

November 29, 2020 at 9:45 PM
Unknown said...

Hati

November 29, 2020 at 9:45 PM

Post a Comment