Iman

Iman

Amal

Amal

Ilmu

Ilmu

Ikhlas

Ikhlas

Ibrah 11: Bijakkah Anda Menimbang?

Sunday, January 3, 2010


“Lihatlah orang dibawah kamu dalam hal-hal dunia, tapi lihatlah orang diatas kamu dalam hal-hal akhirat” -Hukamak

Kontra pernyataan diatas dengan apa yg ada dalam masyarakat.

Anda akan berubah menjadi manusia yg sentiasa bersyukur bila anda mendalami kata-kata diatas, tapi anda akan jadi seorang manusia yg rasa tidak pernah cukup bilamana kata-kata diatas diterbalikkan.

"Lihatlah orang yg lebih baik dari kamu dalam hal dunia, tapi lihatlah orang yg lebih teruk dari kamu dalam hal akhirat!"

Dikala manusia sibuk membanding-banding antara satu sama lain, kadang-kadang tanpa kita sedari, kita jua termasuk dalam golongan tersebut. Seringkali kita tertipu dengan dunia walau seringkali diingatkan.

Lihat fenomena sekeliling anda,

Bila jiran beli perabot baru, maka sibuklah sang suri memujuk suami supaya dibelikan perabot yg lebih hebat dari jiran.

Bila kawan sepejabat beli gajet baru, maka sibuklah diri mencongak-congak untuk tukar gajet sedia ada, supaya boleh ‘lawan’ gajet kawan sepejabat tadi.

Bila kawan beli kereta baru, maka terloncat-loncat anda pun nak tukar kereta baru.

Ini fenomena masyarakat.Itu berkaitan hal-hal dunia.Tapi bila saja masuk hal-hal akhirat, ada siapa peduli?

Jarang orang mahu bandingkan dirinya dengan orang lebih baik darinya.

Pernahkah anda terasa dengki apabila sahabat anda lebih banyak bersedekah dari anda?
Pernahkah anda terasa geram apabila teman anda lebih banyak amal dan kerja untuk Islam berbanding diri anda?
Pernahkah anda terasa terancam bila kawan anda itu lebih tinggi ilmunya dan lebih byk memberi dan berkhidmat menyebar agama berbanding dengan anda?

Jika ya, maka anda dalam golongan beruntung. Anda dalam golongan spesies terancam yg sangat sedikit dalam komuniti ini barangkali!

Tapi jika tidak, awas- anda mungkin tergolong dalam jenis-jenis manusia yg sgt banyak melata di muka bumi ini. Yang pernah Rasullullah istiharkan seumpama buih-buih di lautan. Sangat banyak jumlahnya tapi sangat sedikit sumbangannya.

Sama-sama muhasabah diri.

*******


“Why should I compare myself to the Ethiopians or Somalians? Why can't I compare myself to the Swedes or Germans?” –Quote from one of the Malaysian Blogger

Kenapa kita selalu diperbodohkan oleh perbandingan? Dan yg paling haru, kebanyakan orang menerima bulat-bulat perbandingan dari mereka yg sepatutnya adil dalam membanding sesuatu.

“Minyak di Malaysia jauh lebih murah jika dibanding dengan harga-harga serantau seperti Thailand, Taiwan,mahupun Hongkong” kata seorang menteri yg berkenaan

“GST ini sudah dilaksanakan semua negara serantau kecuali Malaysia” ulas menteri yg lain pula

“Kualiti air negara kita adalah memuaskan jika dibandingkan dengan piawaian antarabangsa, jadi pembersihan loji tidak perlu” ulas pihak berkenaan.

"Kita lebih maju dari Somalia dan Ethiopia, rakyat sepatutnya bersyukur."

Kenapa anda tidak gantikan Somalia,Ethopia itu dengan Singapura atau Taiwan? Kenapa berbangga dengan kemajuan negara dengan membanding diri dengan pihak yg lebih lemah.

Selalu begitulah contoh-contoh benar yg diulas pihak berkaitan.Orang pendek akal yg malas berfikir selalu menerima bulat-bulat tanpa berfikir.

Benarkah pernyataan sang Menteri itu? Tepatkah perbandingan yg dibuat antara contoh-contoh tersebut? Piawaian mana yg digunapakai?

Bila dibuat perbandingan,ia mesti adil.

Tak wajar anda membandingkan harga minyak di negara bukan pengeluar minyak dengan negara pengeluar minyak.

Itu salah satu contoh lapuk.

Bilamana negara sedang menuju ke arah maju dan kedepan, adalah amat wajar kita meletakkan negara-negara yg terdahulu maju sebagai penanda aras.Sweden dan German contoh yg relevan.

Adalah tidak wajar kita memdabik dada bahawa kita sudah cukup bagus sedangkan yg dibanding dengan kita adalah Ethiopia dan Somalia! Itu contoh perbandingan yg tidak adil dan tidak objektif.

Anda akan kurang daya juang bila anda tidak mahu keluar dari zon selesa.Anda rasa hebat dalam kokun anda sendiri.Sedangkan diluar ada banyak lagi gergasi yg anda patut tandingi.

Sentiasa tengok orang yg lebih baik dari diri, barulah anda akan rasa tercabar.

Jangan selalu renung orang yg lebih lemah dari anda dan perasan diri anda sudah mantap.

Nanti anda lambat maju kedepan!


Wallahualam.

p/s- kepada rakyat Somalia atau Ethiopia, jgn anda terasa hati,perbandingan diatas bukanlah untuk menghina anda, sekadar diambil dijadikan pengajaran.

0 comments:

Post a Comment