Iman

Iman

Amal

Amal

Ilmu

Ilmu

Ikhlas

Ikhlas

Ibrah 9:Buta politik dan Malu Berniaga

Thursday, December 31, 2009

"Jika anda ingin berkuasa dan adil, anda terpaksa terjun politik. Jika tidak, andalah sebab al Aqsa terus dijajah Yahudi. Jika anda ingin kaya dan pemurah, anda terpaksa terjun ke dunia perniagaan. Jika tidak, andalah sebab umat mustadh’afin dan faqir di dunia Islam sanggup menukar ugama mereka demi sesuap nasi! Tidak anda menjadi jari jemari yang mematahkan ego penguasa, tidak pula anda menjadi jari jemari yang menyuapi umat yang kelaparan. Yang ada hanyalah angan – angan bahawa anda telah ada iman yang hebat di dada!" Us Nik Abduh.

Anda melarang diri anda berpolitik?

Maka anda akan lihat umat islam terus mundur,dijajah Zionis yang mahir berpolitik.Anda akan sedar bahawasanya islam memaksa umatnya berpolitik, kerana bila anda tidak mahir berpolitik, umat anda sudah pasti akan tertindas.Islam tidak membenarkan itu.Anda sudah tahu bukan?

Anda melarang diri berniaga?

Maka anda akan lihat bahawasanya umat islam tidak hebat dalam berniaga akhir-akhir ini, maka umat islam yg paling ramai melarat-hidup ala kadar yang akhirnya menahan diri mereka untuk berjuang menegakkan islam lantaran komitmen untuk mencari sesuap nasi.

Jadi alasan apa lagi yang anda mahu kemukakan?

Jika anda beralasan politik itu kotor dan orang politik itu tidak ikhlas, mana tanggungjawab anda untuk menggantikan yg kotor dan jelik itu kpd yg bersih dan amanah? Adakah anda rela anakcucu anda, generasi yang akan datang, bertuankan ahli politik yg sejenis dengan yang ada sekarang? Apa usaha anda...



Jika anda beralasan segan untuk berniaga dan selesa hidup makan gaji,maka dengan gaji anda yang sekadarnya itu, berapa bahagiankah yang anda peruntukkan kepada perjuangan, itupun kalau anda berjuang..Jika anda 'orang biasa-biasa saja', maka tiada keinginankah anda untuk melihat orang islam yg beriman mendominasi alam perniagaan; kerana bila orang beriman yg menguasai,amat mustahil orang beriman itu tidak amanah, seterusnya memakmurkan ekonomi umat dengan zakat yang disumbang, sedekah yg ditabur,keadilan yang ditegakkan. Tidak mimpikah kita akan suasana itu atau anda sudah putus harapan?

Atau anda lena dalam zon selesa anda sendiri, fikir perut sendiri, pakaian sendiri, kenderaan sendiri..semuanya fokus kpd diri anda sendiri! Mana hak orang lain dalam diri anda? Mana hak masyarakat dari diri anda?

Alangkah malang, sudahlah anda buta dalam politik, berniaga pun anda malu. Nasib baik anda makan gaji...Makan gaji?

Makan gaji hanya 1/10 dari rezeki, kerana 9/10 dari rezeki datang dari perniagaan.Kenapa semua orang berebut dari 1/10 sedangkan bukan kaum kita ramai yang merebut 9/10 yakni perniagaan.

Rasullullah pedagang pintar, Abdul Rahman B Auf saudagar bijaksana dan mengumpul harta yg sangat banyak yg secara bijaksana juga digunakan untuk membantu perjuangan islam.Abu Bakar As-Siddiq juga peniaga,hanya berehat sebentar lantaran kesibukan sebagai khalifah.Mereka juga ahli politik hebat,mengemudi empayar menyebar islam ke segenap benua.

Anda? Tepuk dada tanya iman..

Wassalam

0 comments:

Post a Comment