Iman

Iman

Amal

Amal

Ilmu

Ilmu

Ikhlas

Ikhlas

Ibrah 37 : ANAK : Amanah Nabi Akan Kita

Monday, July 26, 2010

Bila anda dikurniakan seorang pewaris, yakni cahayamata, tetapkanlah sasaran supaya anak itu akan jadi lebih baik dan hebat dari anda.Paling kurang, anak itu sehebat anda yang melahirkannya.Didik dan asuhlah anak itu supaya tertanam dalam fikirannnya, satu hari nanti dia akan jadi seorang manusia yang lebih hebat dari bapanya.

Tun Razak berjaya melahirkan Najib Razak sebagaimana Lee Kuan Yew berjaya melahirkan penggantinya dalam bentuk anaknya sendiri Lee Hsien Long.Kedua-duanya menjadi pentadbir negara mewarisi kedua-dua bapa masing-masing.

Tuan Guru Nik Aziz dan Tuan Guru Hj Hadi juga melahirkan pewaris-pewaris yang bakal menggantikan tempat mereka dalam perjuangan.Sebagaimana ayahanda TG berdua itu adalah seorang ulama' juga, maka generasi seterusnya sudah diasuh supaya mengganti mereka kelak.

Begitu juga dengan bidang-bidang lain, Forlan Sr juga pemain bola sepak yang hebat sepertimana anaknya sekarang - Diego Forlan, Paolo Maldini menjadi pemain bek lagenda hasil inspirasi ayahnya yang juga pemain bek lagenda. Kedua-duanya mencipta sejarah.Malah kedua-duanya pernah bermain bersama bagi skuad Perancis pada Piala Dunia 1998. Dikhabarkan anak Paolo Maldini sedang diasuh untuk menjadi bintang masa depan.

Hal-hal diatas tidak akan terjadi secara kebetulan. Tidak pernah ada hukum alam anak pemain bola itu wajib jadi bintang bolasepak mahupun anak tuan guru wajib jadi ulamak bila sudah matang.Anak-anak ini diinspirasikan oleh bapa mereka sendiri.

Justeru itu, bila anda sudah bergelar bapa, maka sedikit sebanyak anda perlu merancang,jika tidak tidak kemana anak anda, paling hebat, pandai cari makan dan hidup untuk cari makan.

Perancangan yang teliti sangat perlu supaya anak itu dipersiapkan sedari lepas disahkan mengandung lagi.Pemakanan,amalan,doa dan tawakal mesti jadi isu utama dan dititikberat.Seperti yang selalu disebut orang, kita sebagai ibubapa adalah pencorak utama bagi kain putih (anak) yang dikurniakan itu.

Adakah kita betul-betul amanah?

Begitu banyak kes-kes anak-anak derhaka, sumbang mahram, gejala sosial, zina, dan yang terbaru, isu anak-anak gelendangan dikota-kota besar, menjaja tubuh bagi mencari sesuap nasi.Mana ibubapa mereka? Mana pemegang amanah bagi anak-anak ini?

Sudahlah sistem pendidikan yang sangat tidak efektif, ditambah pula ibubapa yang kurang cakna,maka terhasillah anak-anak ini yang menjadi berita pelaris suratkhabar tabloid.

Enakkah hati kita memerhati?

Mungkinkah anak yang kita belai dan rindu itu jadi seperti begitu?

Apa tiada jalan penyelesaiankah?

                                                                                    *********


Nabi sangat menggalakkan kita berkahwin dan meramaikan umat;malah mencela sesiapa yang tidak mahu berkahwin.Tapi perlu diingat, perkahwinan dan anak-anak itu anugerah besar yang datang dengan tanggungjawab yang besar.

Ibubapa perlu mengambil peranan. Tidak perlu menyalahkan pihak guru mahupun PIBG, mahupun kerajaan. Terlebih dahulu, salahkan ibuibu dan bapa-bapa ini yang sibuk mencari makan (baca:kejar dunia) sampai anak tergadai imannya.

Kembalilah kepada Islam wahai ibu-ibu dan bapa-bapa sekalian, didiklah anak sepertimana islam ajar kita untuk didik anak.

Cuma tukar watak anda sedikit sambil mentarbiah anak:

Jadilah hamba untuk 7 tahun pertama
Jadilah guru yang tegas untuk 7 tahun kedua
Dan jadilah kawan karib untuk 7 tahun yang ketiga.
Selebihnya, kita serahkan kepada anak yang sudah matang untuk berfikir..

Dengan watak yang betul pada masa yang betul, Insyaallah anak-anak akan membesar dengan iman dan takwa yang utuh,keyakinan diri yang tinggi, keinginan untuk membalas jasa ibubapa dan semangat untuk menyumbang kepada masyarakat.

Tidak berangankah anda akan anak yang sedemikian?

Insyaallah, dengan formula mudah yang diajar cerdik pandai islam ini, anak kita akan jadi anak yang taat dan berguna kepada masyarakat.Bukan kepada ibubapanya saja.

Teruskan memberi inspirasi kepada anak-anak.Insyaallah.

Wassalam

0 comments:

Post a Comment