Iman

Iman

Amal

Amal

Ilmu

Ilmu

Ikhlas

Ikhlas

Ibrah 31: Antara Jasad & Akal

Wednesday, May 19, 2010

Antara jasad dan akal.

Sewaktu kanak-kanak dulu,semasa dunia ini belum dikenali secara benar,sebelum tahu bumi ini bulat, penulis sering berfikir bahawa dunia ini tidak adil, kerana orang yg kuat kerjanya membanting tulang memerah keringat (buruh) sedikit gajinya berbanding si mandur yang menggoyang kaki yg berganda-ganda gajinya jika dibanding.

Rupa-rupanya sifir dunia ini bukan begitu.



Yang pandai mengguna akal dibayar berganda.Yang hanya tahu membanting tulang dibayar sekadarnya.
Itu realiti dunia.

Rupa-rupanya, mengguna akal itu lebih sakit dari mengguna tubuh untuk bekerja.cuba lihat CEO-CEO syarikat ataupun pemimpin-pemimpin besar, ramai yg putih rambutnya, seakan terbakar dek kuat berfikir.Silap langkah,mereka ini dulu yg masuk kubur kerana penyakit yg bertimpa-bertimpa.

Pernahkah anda stress yg panjang? Tentu anda mengerti bagaimana rasanya bukan? Habis stress, bukan sehari dua untuk kembali ke asal.

Berbanding letih fizikal,tidur yg lena dan rehat yg tidak berapa lama sudah cukup untuk mengembalikan kecergasan.

Sebab itu akal kedudukannya lebih tinggi dari jasad.Jasad itu hamba kepada akal.Jasad itu 'buruh' kepada akal.Mengikut arahan akal dalam bekerja dan melaksana sesuatu.

Kalau anda perasan,disegenap sudut dalam apa-apa bidang pun, orang yg diatas itu mesti lebih banyak menggunakan minda dan akal dari orang dibawahnya.Pemimpin masyarakat,pemimpin syarikat,pemimpin politik,pemimpin keluarga dan segala-gala bidang.Siapa yg lebih geliga akal,taktik dan strategi,dialah yang akan diatas.Siapa yg malas berfikir,malas melatih otak,suka mengikut arahan, maka sentiasalah dia menjadi pengikut.

Pengikut dan pemimpin itu banyak bezanya.Samada dari segi taraf, kedudukan, dan cara berfikir.
Kita perlukan pemimpin sepertimana kita perlukan makan dan minum.
Jika anda kurang berbakat untuk memimpin, anda mesti berusaha untuk menjadi pengikut yang baik. Jika anda memang berbakat, maka jangan persiakan bakat anda, pimpinlah orang lain ke jalan yang benar.

Akal itu pemimpin kepada jasad.Maka latihlah akal untuk menjadi kuat dan tangkas.Moga-moga boleh memandu kita ke jalan yang kanan.Bukan jalan yang penuh dengan syaitan.

Akal itu pun semacam otot, semakin banyak diguna dan dilatih, semakin kuat dari hari ke hari. Anggaplah masalah itu sebagai latihan ; dengan syarat minda mesti positif. Tiada guna berdozen masalah diselesaikan tapi dengan hati yang berat dan jiwa yang karat. Tidak kemana anda nanti.

Maka gunakanlah akal anda sebaiknya.Masih banyak ruang yang ada untuk kita gunakan akal kita untuk menyumbang. Terutamanya untuk Islam. Golongan-golongan seperti kita yang selalu perasan sibuk sekurang-kurangnya gunalah akal untuk menghasilkan idea bernas. Walu bukan kita yang praktik, mungkin orang lain boleh melaksanakannya. Yang penting, ada sesuatu untuk disumbangkan.

Wassalam




0 comments:

Post a Comment